Školní vzdělávací program pro ŠD
Školní družina při ZŠ Školní 700, Praha 4 - Braník
Školní vzdělávací program
pro školní družinu
,, Učení je hra, hra je učení „
Vypracovaly: A.Šťastná, R.Papoušková, H.Němečková
Platnost: od 1. září 2007
Obsah
Charakteristika ŠD ….. 3
Cíle a kompetence ….. 3
Délka a časový plán ….. 5
Formy činnosti ….. 9
Člověk a jeho svět
1. Místo kde žijeme ….. 10
2. Lidé kolem nás ….. 12
3. Lidé a čas ….. 14
4. Rozmanitosti přírody ….. 15
5. Člověk a jeho zdraví ….. 17
Ekonomické, materiální a personální podmínky ….. 19
Evaluace ŠD ….. 19
Hygiena a bezpečnost v ŠD ….. 20
Přílohy: Provozní řád ŠD
Plán celodružinových akcí na 1. a 2. pololetí školního roku
Charakteristika ŠD
- Školní družina (ŠD) slouží k výchově, vzdělávání a rekreaci žáků školy. Řídí se zejména prováděcím předpisem ke Školskému zákonu – Vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání.
- Mohou ji navštěvovat žáci 1. – 5. ročníku ZŠ. O zařazení žáka do družiny rozhoduje ředitel školy. Žáci 5. tříd jsou přijati podmíněně, je-li volná kapacita.
- Tvoří ji 3 oddělení do maximálního počtu 30 dětí. Jednotlivá oddělení jsou věkově smíšená (např. 1. a 2. ročník).
- Činnost vychází z pedagogiky volného času. Cílem je snaha o vytvoření místa pro odpočinek dětí po vyučování a zároveň přispět k cílenému ovlivňování jejich volného času.
Cíle a kompetence
Vycházejí z obecných cílů vzdělávací soustavy § 2 odst.2 Školského zákona.
Naše cíle jsou:
- Kompenzovat u dětí jednostrannou zátěž během školního vyučování.
- Osvojení si takových názorů, schopností a dovedností, které umožní dětem dobře zvládnout současný i budoucí život.
- Správně motivovat děti nabídkou zájmové činnosti a rozvojem praktických dovedností v různých činnostech je naučit vztahu k vlastnoručně vytvořenému výrobku.
- Využívat dětské zvídavosti k samostatnému myšlení a tvoření vlastních prací (uvědomění si citu k vytvořené věci).
- Vést děti ke schopnosti podřizovat se (dle potřeby) a chápat při tom vzájemné vztahy nadřízenosti a podřízenosti v kolektivu.
- Rozvíjet u dětí kamarádství, vést je ke komunikaci, rozvíjet jejich schopnost respektovat práci a úspěchy vlastní a druhých.
- Využívat poznatky, které děti získaly ve škole a vhodným způsobem na ně navázat ve výchovné činnosti.
- Využívat preventivního programu školy formou sociálních a komunikačních her (správné řešení konfliktních situací).
- Pěstovat základní pohybové dovednosti dětí a jejich schopnosti odpočinku, rekreace a zájmové činnosti.
- Pozorovat přírodu, vést děti k její ochraně, vysvětlovat neznámé a nepochopené pojmy.
Cílem výchovně vzdělávací činnosti je utvářet všestranně a harmonicky rozvinutou tvůrčí osobnost s ohledem na biologický, psychický a sociální rozvoj.
Z hlediska biologického rozvoje vychovatelka vede děti :
- k pravidelnému každodennímu cvičení a pohybu zejména na zdravém vzduchu
- k osvojování, upevňování vědomostí a návyků týkajících se hygieny, ochrany zdraví, předcházení nemocem a úrazům
- k upevňování návyků správného držení těla a zdokonalování nervosvalové koordinace
- k odstraňování špatných návyků
Psychický rozvoj se týká rozvoje rozumového, citového a volního.
V oblasti rozumového rozvoje vede vychovatelka děti :
- k využívání poznatků, které děti získaly ve škole i v běžných životních situacích
- k osvojování přiměřené dovednosti pracovat s knihou a s jinými častěji užívanými informačními pomůckami / mapy, atlasy, encyklopedie, časopisy /
- k rozšiřování, prohlubování a kultivování osobitých zájmů a schopností
- k pochopení a používání znaků, pomocí kterých lidé komunikují / řeč, gesta, mimika,písmo /,hlavně ke zdokonalení jazykového projevu
V oblasti rozvoje citů vycházíme z předpokladu vytvoření dobrého vztahu mezi vychovatelkou a dětmi.
Vychovatelka vede děti :
- k vytváření kladných citových vztahů k přírodnímu a společenskému prostředí,
- k formování vyšších kladných citů intelektuálních, estetických, morálních
- ke správnému řešení konfliktních situací, k rovnováze mezi citovou a rozumovou složkou psychiky
V oblasti rozvoje vůle vede vychovatelka děti :
- k potlačování nevhodného impulzivního jednání a k schopnosti jednat v souladu
s požadavkem vychovatelky
- k samostatnému řešení nejrůznějších úkolů a situací
- k sebeovládání, překonání vnitřní nechuti k činnosti
Při uspokojování sociálních potřeb dětí je nutné přihlížet k jejich individuálním zvláštnostem a sladit je s úkoly výchovy celého oddělení. Z tohoto hlediska vede vychovatelka děti :
- k osvojování běžných společenských zvyklostí a pravidel kulturního chování a jejich uplatnění ve škole, doma i na veřejnosti
- k uvědomování si svého postavení v různých společenských skupinách
- k podřizování se zájmům většiny, k chápání potřeby uvědomělé kázně, k pochopení odpovědnosti za její porušení
Výchovně vzdělávací cíle a záměry vychovatelka uskutečňuje především v praktických činnostech dětí.
Jedná se zejména o tělovýchovnou, estetickou a odpočinkovou zájmovou činnost, kterou plánuje cílevědomě s ohledem k prostorovým a materiálním možnostem ale i k potřebám, přáním a schopnostem kolektivu.
Jednotlivé vzdělávací cíle jsou slučovány do rozvíjených kompetencí, které vybavují žáky činnostně zaměřenými a prakticky využitelnými dovednostmi.
Prostřednictvím volnočasových aktivit jsou posilovány a rozvíjeny tyto klíčové kompetence:
1.kompetence k učení 4. kompetence sociální a personální
2. kompetence k řešení problémů 5. kompetence občanské,činnostní a pracovní
3.kompetence komunikativní 6. kompetence k trávení volného času
Délka a časový plán
Formy činnosti
- Pravidelná činnost je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména organizované aktivity zájmového charakteru.
- Příležitostné akce přesahují zpravidla rámec jednoho oddělení a nejsou zahrnuty do týdenní skladby činností. Jsou to například besídky, slavnosti, návštěvy divadelních představení.
- Spontánní aktivity zahrnují každodenní individuální činnosti (hry s hračkami a stavebnicemi), pobytu venku (po organizované části pobytu v družině), spontánní hry v tzv. koncové družině (v době, kdy jsou slučována oddělení).
- Odpočinkové činnosti jsou klidové činnosti po obědě, například poslechové činnosti a individuální hry.
- Příprava na vyučování zahrnuje především didaktické hry, vypracování domácích úkolů (po dohodě s rodiči) a další činnosti, jimiž upevňujeme a rozšiřujeme poznatky, které žáci získali ve školním vyučování.
- Základním prostředkem činnosti školní družiny je hra založená na zážitku účastníků, která obohacuje jejich sebepoznání, rozšiřuje vědomosti a dovednosti a navozuje kladné emoce.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
1. Místo, kde žijeme
Tématický okruh |
Formulace činnosti a její stručný popis |
Kompe-tence |
Náš domov
Škola
Naše město a okolí
Člověk a svět práce
|
Vyprávění si o životě rodiny. Kreslení a malování, jak trávíme s rodiči společný volný čas. Besedy, co kdo dělá v našich rodinách (kresba, malba, koláž,hry). Popis domů (bytů), v nichž bydlíme, jejich zařízení. Stavění domů z dřevěných kostek.. Návrhy domu našich snů. Zařizování našeho pokoje – vystřihování nábytku a dalšího vybavení z barevných papírů, dokreslování a koláže z prospektů.
Prohlídka školy, seznámení s prostory a podzemními chodbami a orientace ve škole. Seznámení s odbornými učebnami a kabinety naší školy. Výzdoba ŠD, návrhy a kresba erbu ŠD. Spolupráce při tvorbě našeho časopisu Družinový blesk. Hledání pokladu ve škole nebo v blízkém okolí – orientační závod. Povídání o cestě do školy a domů. Bezpečnost cesty. Seznamování s dopravními značkami v našem okolí – vycházka. Soutěže ve znalosti dopravních značek a předpisů. Výroba dopravních značek. Kresba hromadných dopravních prostředků. Hry na cestování vlakem, autobusem, metrem…, / role cestujícího dítěte, dospělého, revizora atd./. Seznámení se s povinnou výbavou kola – beseda s názornými ukázkami.
Vycházky za zajímavostmi našeho okolí a centra města (budovy, muzea,mosty, sochy, pomníky, dominanty atd.). Kresba oblíbených míst, kde je nám dobře, kam rádi chodíme. Společné výtvarné zobrazení našeho města – někdo maluje domy, jiný stromy, další sochy…Sestavení kolektivních prací a koláží. Návrhy ideálního města - obrázky, stavebnice. Kresba mapy našeho okolí a místa, kam chodíme na procházky. Stavba města z kostek. Stavba krajiny z přírodnin (písek, kamínky, větvičky). Hry na průvodce Braníkem, seznámení návštěvníka s okolím školy, důležitými budovami a místními pamětihodnostmi. Seznámení se s nabídkou místních služeb v Braníku a jeho okolí (opravny, kadeřnictví, restaurace, divadla, kina, sportovní zařízení…) Pravidelné přispívání články do místních novin Prahy 4 Tučňák.
Kreslení budoucího povolání. Nákup a prodej - hra: Na obchod. Besedy o tom, jak bychom se zachovali, kdybychom se ztratili – přehráváme scénky. Zamýšlení se, co bychom udělali, kdybychom našli malého kamaráda, který se ztratil. Besedy o práci příslušníků policie a porušování zákona (alkohol, drogy, krádeže apod.) a jak takovému trestnému jednání předcházet. Hry na Ztráty a nálezy (našli / ztratili jsme peněženku, doklady, klíče atd.) Hry na poštu a doručovatele, píšeme dopisy a pohledy. Hledání domu podle adresy (jak se hledá adresát, jak se číslují domy?). Na budovách hledáme popisná čísla, názvy ulic. Návrhy známek s místními motivy. Návštěva knihovny - exkurze, beseda, soutěž Vyhledávání knih, kde se píše o našem městě, četba pověstí, besedy o historii města. Výroba obalu na knihu a tvorba záložky do knihy. Ilustrace k přečteným příběhům (například v komiksové podobě). Hraní loutkového divadla pro kamarády. Organizování delších turistických vycházek do okolí / Děvín, Prokopské údolí, ZOO Trója …/
|
3,4,5 4,6 3,6 2,3,4, 2,3,5 2,4,5 2,3,4,6
1,2,6
1,4 1,6 1,3 3,5,6 1,2,4 1,2,6 1,5,6 2,3,5 1,3 1,2,5
1,6
1,2,5,6
1,3,4 1,2,5
1,2,4 2,5,6 2,4,5 2,3,5 1,2,3,4,5
2,4
1,3,4
1,3 2,3,4 1,2,3
2,3,5
1,4
1,3,5
1,4,5 1,2 2,3,5 2,4,5 1,3,4,5,6 1,2,3,6
1,6 1,6 1,3,4 1,6
|
2. Lidé kolem nás
Tématický okruh |
Formulace činnosti a její stručný popis |
Kompe-tence |
Rodina
Kamarádi
Svátky a oslavy
Jak se správně chovat |
Besedy o rodině a rodičích– jaké mají povinnosti rodiče, jaké my. Povolání našich rodičů, hra na řemesla Povídání o našich prarodičích. Jak se nazývají příbuzní naší rodiny (kdo je bratranec, švagr, strýc..) Pokusy o sestavení rodokmenu naší rodiny. Výroba dárků pro radost maminkám a tatínkům.
Sestavování Pravidel přátelství pro družinu – pravidla soužití, žebříčky hodnot. Besedy o našem teritoriu: hra – Místo po mé pravici je volné, přeji si, aby tam seděl(a)…, protože… Hra na malíře a malba portrétu kamaráda, vysvětlení, proč je naším kamarádem. Skupinový portrét naší družiny Hra na poznávání kamaráda po hlase nebo hmatu, máme-li zavázané oči). Povídání si o rozdílu mezi slovy kamarád, přítel a spolužák. Hlazení po duši - povědět něco hezkého o spolužákovi Co je to vandalismus, oprava poškozených her, hraček, úklid školních tašek, věnování se sebeobslužné práci. Nejsme všichni stejní – uvědomování si, v čem a jak jsou znevýhodněni někteří lidé (psychicky či tělesně). Zkouška dorozumívání se jen odezíráním, vcítění se do situace neslyšících lidí / pantomima /. Představit si pocity nevidomého člověka ( zavázané oči a navigace ke zdroji zvuku). Zkouška role nevidomého a jeho průvodce (hra: Roboti) Cvičení hmatu ( určování předmětů pod dekou – Kimova hra ). Orientace v prostoru – zkoušíme na hřišti dojít poslepu k cíli. Zkouška poslepu namalovat jednoduchý obrázek na tabuli – hra: Slepý malíř. Čtení pohádek z různých světadílů. Povídání si o jiných národech, zemích. V čem se národy liší, v čem jsou obyvatelé jiných zemí jiní než my.
Seznamování se jmény v kalendáři, zjišťování svátků a narozenin spolužáků. Povídání si o oslavách, dárcích. Advent – vnímání začínající atmosféry Vánoc, čtení o Vánocích, vyprávění o smyslu adventní doby. Výroba Mikuláše, čerta, anděla. Vyprávění o vánočních zvycích, dodržovaných v naší rodině. Zpěv koled, recitace básniček. Výroba vánočních ozdob z různých materiálů. Modelace figurek ze slaného nebo vizovického těsta. Výzdoba družiny vánočními motivy. Výroba dárečků pro důchodce Příprava na vánoční trhy pro rodiče, prarodiče, kamarády. Výroba přáníček k Vánocům a jmenovek k dárkům. Uspořádání vánoční besídky . Kresba ohňostroje. Karneval – výroba masek a doplňky k nim, Halloweenská slavnost. Valentýn – výroba srdíčka pro toho, koho máme rádi. Velikonoce – čtení o národních zvycích spojených s jarem. Malování a zdobení kraslic (batikou, polepováním, voskem..). Výzdoba družiny a okna symboly Velikonoc (kresba, vystřihování). Pletení pomlázky, setí osení. Zpěv písniček o jaru, koledy, říkadla. Den dětí - hry, soutěže, diskotéka.
Besedy o „kouzelných“ slovech (děkuji, prosím, omlouvám se) a jejich významu, vymýšlení drobných příběhů, v nichž tato slovíčka hrají významnou roli. Scénky s kouzelnými slovíčky (a bez nich). Správné zdravení, podání ruky, požádání o něco, poděkování. Besedy o tom, čím můžeme druhého potěšit - dárkem, pochvalou, chováním,úsměvem.Denně si uvědomovat slušné a laskavé chování. Hry na vyřizování drobných vzkazů, vstupování do úředních místností, hodnocení našeho chování ve školní jídelně. Besedy o správném chování při návštěvě divadla. Scénky s náměty: Přicházíme do divadla, Opozdili jsme se, Kdy tleskat, Jak se chovat o přestávce apod. Pravidelné (1x měsíčně) návštěvy dětských divadelních představení v Kulturním centru na Novodvorské. Vyprávění o zážitcích z divadla, kreslení obrázků z představení. Soutěže v poznávání hudebních nástrojů podle tvaru a zvuku- hra: Na kapelníka. Malování hudebních nástrojů. Výstavy na panelech ve vestibulu školy a na chodbách z prací vyrobených v družině. Besedy o vhodném a nevhodném chování v dopravních prostředcích, na silnicích, o následcích dopravní nekázně. Hry scének na téma: Jak se chováme při cestě autobusem, vlakem. Zdokonalování a procvičování chování na chodníku, na silnici, na přechodech… Cvičení jazyka (jazykolamy, dechová cvičení, správná výslovnost). Pomocí říkadel a básniček cvičení rytmu a melodie řeči. Vyprávění pohádek a příběhů ze života. Dramatizace jednoduchých pohádek a příběhů. Pantomimické předvádění povolání, zvířata, sporty, pocity. Seznámení se s pravidly slušného chování ve veřej. prostorách. Povídání si o pořadech v televizi, v rozhlase, doporučení vhodných pořadů, proč se nám líbí. Porovnávání reality (naše zkušenosti) s filmovými příběhy. Vědomostní „televizní“ soutěže – příprava a hra. |
3,4 3,4 3,4 3,4,6 2,3,4 3,4,6
2,4,5
2,3,4
1,3,4
3,6 1,3,5
1,3,4 1-6 2,5,6
3,5
4,5
3,4,5
1,6 2,3,4 2,4,5 1,2
3,6 1,2,6
1,4,5
2,3
3,4 1,3 1,6 1,2,6 1,2,6 6 1,2,3,6 2,6 4,6 1-6 1,6 1,2,4 3,4 1,3 1,6 5,6 2,6 1,3,6 1,2,3,6
1,2,3
1,2,3 3,4 1-6
2,3,4
1,3 1,2
1-6
4,6 1,2
1,6 1-6
1-5
1-5 1-6
1,3,5 1,3,5 3,5,6 1,2,6 2,3,5,6 1,3,5 3,6
2,3,5 1,2,6 |
3. Lidé a čas
Tématický okruh |
Formulace činnosti a její stručný popis |
Kompe-tence |
Náš denní režim
Jak se mění lidé, věci, budovy a město
|
Vyprávění o zásadách pravidelného denního režimu, rozlišování povinnosti a zábavy. Kreslení, co nás nejvíce baví, co nás baví méně, čemu věnovat nejvíce času, co se musí dělat každodenně. Nad kresbami besedy. Hry na jednotlivé činnosti denního režimu, přiřazování vhodné denní doby a odhad, jak dlouho se jim většinou věnujeme. Besedy o čase, který lidé promarní, příklady, kdy čas využíváme špatně. Společná příprava týdenního plánu činnosti školní družiny. Plánování odpočinku po příchodu ze školy, formou kvízu zjišťovat, čemu se říká aktivní odpočinek. Besedy o možnostech správného využívání volného času, inspirace u jiných lidí. Vyprávění drobných příběhů, v nichž se střídají příjemné i nepříjemné události. Plánování správného režimu jednoho běžného dne, týdne. Besedy na téma: Jak jsem trávil víkend, malování, co jsme zažili a navrhování programu pro další víkendy. Tvorba ročního kalendáře důležitých akcí družiny. Využívání her, při nichž se cvičí paměť, pozornost, postřeh, soustředěnost a tvořivé myšlení. Vyprávění o oblíbených předmětech a proč je máme rádi. Výroba papírových hodin s pohyblivými ručičkami. Vyprávění příhod, v nichž měl význam čas (co znamená přijít včas / pozdě). Besedy o nebezpečí spěchu, který často přinese zbytečná zranění. Ohlédnutí se za prázdninami. Shromažďování pohledů a obrázků z míst, která jsme navštívili, a povídání si o nich. Z obrázků vytvořit prázdninový vláček. Příprava plánu všech aktivit, kterým se chceme v létě věnovat, sestavení kalendáře. Po prázdninách porovnání plánů se skutečností.
Prohlížení fotografií známých i neznámých lidí, hledání rozdílů typických pro jednotlivá věková období. Chronologické řazení fotografií / obrázky osob, které představují jednotlivé fáze života. Vyprávění nejzajímavějších příhod z našeho raného dětství. Besedy o domácnosti dříve a dnes (vybavení, nábytek, doplňky, spotřebiče atd.). Kresba moderních spotřebičů, návrhy pomocníků pro budoucnost. Vyprávění o tom, jak nám technika pomáhá nebo naopak škodí ve volném čase. Pátrání po tom, jak vypadala škola, do níž chodili naši rodiče. Povídání o tom, jak děti pomáhaly doma dříve a jak dnes. Prohlížení starých časopisů o módě, bydlení, vaření, atd. Pořádání módní přehlídky (moderátoři z našich řad). Na vycházce sledování rozdílů mezi novostavbami a starými domy. Výroba domovních znamení našeho domu. Besedy o starých řemeslech ( řezbář, kovář, hrnčíř, bednář, švec, tkadlec atd.). Návštěva keramické dílny. Pátrání, jak se žilo na hradech a zámcích – společně kreslení hradu s jeho okolím.
|
1,2,3,6
1,5,6
2,5,6
1,2,6
1,2 1,6
3,6
2,3,4
1-5 2-6
3,4 1,3
1,3 2,3,6 1,3
5,6 1,2,6
1,2,6
1,3,4
1,2
1,3,5 1,3
4,6 2-6
5,6 1,3 1,5,6 5,6 1,3,5 2,5,6 1,3,6
1,5,6 1,2,3,6
|
4. Rozmanitosti přírody
Tématický okruh |
Formulace činnosti a její stručný popis |
Kompe-tence |
Příroda kolem nás
Roční období
Počasí
Voda
Chráníme životní prostředí |
Na vycházkách pozorování přírody, porovnávání jednotlivých druhů rostlin s encyklopedií. Při vycházkách do lesa upevňování pravidel chování v přírodě, sběr plodů a zhotovování různých výrobků z nich. Stavby objektů (nejen domečků) z přírodnin v lesíku na Dobešce. Výroba „lesního skřítka“, jméno, domeček, povídání příběhů,které mohl zažít. Poznávání hmyzu s pomocí encyklopedií. Četba knihy Ferda Mravenec a kresba mravenců a jiných brouků. Povídání si o mraveništi. Při vycházce pozorování života na stromech. Kreslení a modelování ptačího hnízda s mláďaty. Poznávání ptáků podle vzhledu a zpěvu. V zimě pozorování ptačích stop ve sněhu. Sledování různých druhů tažných ptáků, zjišťování, kam a kdy odlétají. Povídání si o různých druzích květin a o podmínkách k jejich životu. Péče o květiny – pěstování, zalévání. Pozorování klíčení semínek osení. Hraní pexesa nebo kvarteta s náměty živočichů a rostlin. Při vycházce sledování života pod zvednutým kamenem. Sběr zajímavých kamenů a jiných přírodnin. Malba na oblázky, které jsme donesli z vycházek. Návrhy a zhotovení různých druhů „šperků“ z přírodnin. Napodobování hlasů zvířat. Soutěže ve skládání rozstříhaných obrázků zvířat a rostlin. Besedy o právech každého živočicha na život. Vyprávění a návštěva útulku pro zvířata v Modřanech. Při vycházce do lesa naslouchání zvukům přírody, určování původce zvuků, tříbení smyslů. Vyprávění o domácích zvířatech a na základě vlastních zkušeností vysvětlit, jakou péči vyžadují. Sledování výcviku psa, vysvětlení, jak se pes učí. Kresby domácích mazlíčků. Adopce ,,našeho“ zvířátka v pražské Zoo, návštěva Zoo Získávání informací o životě zvířat v ZOO. Z barevných papírů skládání (origami) zvířátek.
Besedy o ročních obdobích – sledování změn v přírodě, život zvířat, vztahy zvířat. Soutěže v získaných znalostech o přírodě. Četba o přírodě a jejích proměnách. Koláže charakterizující jednotlivé měsíce (roční období). Zpěv písniček a básniček s přírodní tématikou. Dramatizace jednoduchých pohádek se zvířecími hrdiny. Soutěže v poznávání ovoce a zeleniny podle hmatu, vůně a chuti. Výroba a pouštění draků. Kresba a výroba určitého stromu v jednotlivých ročních obdobích. Využívání podzimních listů a plodů pro koláže, zahrádky. Obtiskávání listů – využívání různých technik výtvarné činnosti. Poznávání hub (práce s obrázky a atlasem). Výroba houbiček. Výroba jednoduchého krmítka, krmení ptáčků i vodního ptactva na Vltavě. Na vycházkách pozorování života podél Vltavy. Kresba a výroba prvních jarních květin
Besedy o počasí, jaké máme rádi, jaké je jinde ve světě,může skrývat i nebezpečí (bouřka, náledí..). Seznamování s pranostikami, vysvětlování jejich významu. Pozorování počasí podle nástěnné meteorologické stanice. Barvy a kresba duhy, bouřky.
Besedy o vodě, jejích skupenstvích a o významu vody, s využitím obrázkového materiálu z dětských encyklopedií. Podle fantazie a vlastních poznatků kresba koloběhu vody v přírodě. Besedy o ochraně a čistotě vod.
Pozorování čistoty a úprava okolí. Co a jak by se dalo zlepšit? Ekologická znalostní soutěž. Besedy o svátku Den Země.. Pomoc při úklidu okolí školy. Třídění odpadu již v družině, následný odnos do kontejnerů (nejsme líní). Sběr papír a plastových víček. Besedy o tom, jak člověk škodí, nebo prospívá životnímu prostředí. Vyprávíme si o nebezpečí ohně ve volné přírodě. Při výletu do přírody poznávání rostlin, plodů ( léčivé / jedovaté ). Lisování rostlin, které rostou na našich lukách a tvorba herbáře. |
1,3,5,6
3,5,6
2,5,6 1,2,6
1,2 1,6 1,2 1,2,3 1,2,6 1,2,4 1,2 1,2,3
3,5,6 1,2,6 2,6 1,2,4 4,5 1,2,6 2,6 1,2,6 2,3,4 2,4,6 2,3,5
1,6
1,3, 6
1,2,3,6 2,4,6 1,3,6 1,3,6 1,2,6
1,2
1,2,3 1,3 1,2,3 1,3,5 1,3 1,3 2 1,2,3 2,6 2,6 1,3 1,3 1,6
1,3 1,6
1,3 1,2,3 1,2 1,2,3
1,2
1,3,6 1,2
1,2,3,5 1,2,5 2,4,5 5,6 1,5,6
1,2,6 1,6 1,2 1,6
|
5. Člověk a jeho zdraví
Tématický okruh |
Formulace činnosti a její stručný popis |
Kompe-tence |
Poznáváme své tělo
Pečujeme o své zdraví
Chodíme ven |
Zjišťování zajímavostí o lidském těle z encyklopedií. Obkreslování postavy ve skutečné velikosti na balící papír, popis názvů částí těla a dokreslování důležitých orgánů.
Vyprávění o otužování a zdravém životním stylu. Správná relaxace a odpočinek (tělesně a psychicky). Kontrola dodržování běžné denní hygieny (čistota rukou), čistota oděvu a jeho vhodnost. Besedy o osobní hygieně a jejím významu. Ujasnění a dodržování hygienických zásad při kašlání, kýchání, použití WC, stolování atd., upozorňování vzájemně na prohřešky. Povídání o péči o náš chrup, o prohlídce u zubaře. Sestavování desatera zásad zdravé výživy. Kresba ovoce a zeleniny. Sestavování zdravého jídelníčku a doplňování kreslenými nebo vystřiženými obrázky. Vystřihování obrázků různých jídel (z časopisů a letáků), rozdělení na zdravá a méně zdravá, tvorba koláže. Povídání o dětských nemocech a jejich léčení, prevence. Besedy o režimu dne při léčení doma na lůžku. Povídání, jak pečovat o své zdraví, zacházet s léky, co je to respirační doba léků atd. Pokusy ošetřovat jednoduchá zranění. Vyprávění, jak předcházet úrazům, co se může stát při koupání, při jízdě na kole apod. Hra na lékaře a pacienta. Nebát se návštěvy ordinace. Seznámení s nejznámějšími léčivkami, vysvětlování účinků a použití. Poznávání nebezpečných a jedovatých rostlin. Besedy, co nám může uškodit (neznámá zvířata, lidé apod.) jak se zachovat při snaze neznámého člověka navázat s námi kontakt, jak přivolat pomoc dospělého. Telefonování – jak oznámit úraz, přivolat pomoc. Jak používat lékárničku a zásady první pomoci. Procvičování krátkých jógových cvičení na protažení a správné držení těla . Dodržování správného dýchání. Rozvoj představivosti, soustředění a sebepoznání.
Vycházky do přírody, na dětské a školní hřiště. Při pobytu na dvoře školy hrajeme pohybové a míčové hry. Organizování závodivých a sportovních her Prohlubování znalostí o živé a neživé přírodě. Při vycházkách překonávání přírodních překážek, využívání přírodního prostředí ke hrám. Hraní her propojujících tělesnou zdatnost s rozvojem paměti, orientací v přírodě atd. Při vycházkách do zimní přírody sledování stop zvířat na sněhu. Soutěže ve stavbě sněhuláků. Závody v hodu koulí na cíl, do dálky apod. Do sněhové plochy vyšlapávání obrazů, obtisk anděla apod. Seznamování s pravidly míčových her a cvičení v jejich dodržování. Hry na rozhodčí – být objektivní, vědět, co je „fair play“. Zdokonalování obratnosti a síly při lezeckých aktivitách.
|
1,2 3,4,5
1,3 5,6 3,5,6
1,4,5 1,2,3
1,2,3 1,2 1,3,6 3,4
1,2,3,6
1,6 1,3 1,2,3
1,2 1,3
2,3 1,3
1,2,6 1,3,5
1,4 1-5 1,6
1,2 1,2,4,6
5,6 6 6 1,4,5,6 5,6
6
3,5,6 6 6 6 1,6 1,2,5 1,6
|